Det har varit många blogginlägg och en massa forskning om foder hit och dit den senaste tiden.
Om hur vi övermatar våra hästar. Det är nog till stor del sant för oss hobbyryttare.
Många gånger ger vi nog det där kraftfodret för att själva må bra :)
 
Allt är ju givetvis indviduellt och man måste ju se till den enskillda individen hur de ska fodras.
Alla möjliga burkar hit och dit som reklamen lyckas lura på oss.
 
Som ett litet exempel, Nina Rademaekers (mycket bra blogg) är en dressyrryttare som rider på hög nivå , hon tränar bland annat för Lussan...
Hennes fodertankar angående hennes elithäst och unghäst gillar jag skarpt. Inget extra "lycka på burk" tjafs.
Jag menar hennes hästar TRÄNAS och RIDS seriöst!
 
Så nu lite tillbakablick om Jermus utfodring då och nu.
 
Fotade Jermu i hagen igår och kan inte förstå hur mycket han har ändrat sen han kom till mig den 7:de december 2014.
Tänk vilken skrutt jag fick hem....
 
Bilden överst är tagen i mitten av december 2014 och den undre 1 månad senare.
 
Jag började ju med att ge honom litelite Speedex Complete och massor med grovfoder. Givan ökades efter hand för att få upp hullet på honom ,för er som inte känt på honom då han kom så ser han "bra" ut på fotot mot vad han kändes/var.
Jag annser att det är grovfoder de ska leva på INTE kraftfoder men med tanke på Jermus tillstånd så var inte bara grovfoder ett alternativ (veterinär konsulterades givetvis och enligt veterinärens anvisningar fodrades han)!
Jermu SLUKADE VARJE höstrå som fanns i boxen till att börja med. Han blev helt vild när jag kom med hinken med kraftfoder (annars stod han mest och var lite apatisk).
Numera kan han stå och vänta bredvid mig då jag häller upp det i krubban utan att komma som en ångvält över mig.

Som mest fick han 4 ½ liter Complete/dag, ½ liter protein , 8 kg hö (hönät) i boxen på natten och fri tillgång i hagen på dagen.
 
På sommaren 2015 gick han på grönbete men fick ändå Speedex Complete + electrolyter efter träning, sakta men säkert började han ju likna en häst.
 
 
Jermu rids/tränas nu ofta 7 dagar i veckan,det är dressyrpass,longering,bommar,löshoppning,hoppning och utritter , ibland trav/galopplänkar ibland längre skrittlänkar.De dagar han går korta skrittlänkar räknar jag som vila.
Kan lägga in en hel vilodag , alltså en dag han bara kommer in och blir omskött, var 14-20:de dag.
(Givetvis så kan han också få flera dagar helvila om det hänt något speciellt).
Nu när han är i hull så får han max  ½ liter Complete + electrolyter vid hårdare träningspass en gång/dag (han saltsten inne i boxen som han slickar på ibland) och har fri tillgång till hö i hagen dygnet runt.
Det räcker gott och väl för honom,Herrn är ju faktiskt en finnhäst...
 
 
Ibland måste man nog bara försöka tänka logiskt.
Jag tycker mig kunna avgöra om min häst mår bra eller inte och min häst ser väldigt välmående ut och uppför sig som en glad och välmående häst.
Han är i god kondition, har fina muskler,glänsande hårman och fina,bra hovar.
Det säger ju ganska mycket.
 
 
 
När han börjar stå inne från 1:a oktober kommer foderstaten att vara ungefär den samma som förutom plus att han då får ca 5 kg hö i finmaskigt hönät till natten så han har att pyssla med.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Over and Out!
Peace ♥♥