I Nykarleby är det rent livsfarligt att röra sig till fots,med cykel,moped OCH med bil. 
Fördelen med att röra sig i bil är att man är mindre utsatt än de tre förstnämnda.

Alla är snabba att klaga på yrkeschaufförer MEN jag kommer här att tilldela majoriteten av de vanliga bilisterna en riktig känga!

På vår väg ute på Nålören är hastighetsbegränsningen 50 .
Betyder att man INTE får köra över 50.
Get it?
INTE minst 50.
Utan INTE ÖVER 50.


Samma sak gäller Topeliusesplanaden i staden.
Där är hastighetsbegränsningen 40 alltså man får INTE köra över 40 !

Hur svårt kan det vara!?!
Har folk inga som helst minnen av vad de lärt sig i bilskolan?
Om vad runda skyltar med siffror på betyder?!?
För att inte tala om att använda blinkers!
Är det som tillval på bilar hädanefter?
Och så dyra så att ingen väljer det till sin bil?!?

Här om dagen när jag körde till jobbet så var olyckan verkligen nära IGEN.
Jag skulle svänga till vänster upp på sollefteågatan från Topeliusesplanaden och stannade ,som sig bör, för en fotgängare som väntade på att få korsa esplnaden vid övergångsstället.
Den äldre damen gick förbi min bil och  tänkte då bli nermejad av en grå Volvo V70 som kom farande i mittfilen. Tur att damen i fråga inte bara steg ut, det skulle ha blivit slarvsylta kvar av henne!
Volvon saktade inte ens in!

Jag menar HALLÅ!
Varför i hela världen trodde du ,chauffören i Volvon ,att jag stannade eller var du ens medveten om människorna utanför din gråa bil?!?

Dagligen är man med om liknande händelser.
Ofta mammor med barn i bilstolar som kryssar som dårar på esplanaden.
Hoppas det är värt det sen när någon av er mejar ner någon annans barn som är påväg till skolan.
Gnäll om farlig skolväg när det är 90 % av föräldrarna som förorsakar situationerna. 

Samma sak gäller jyst nu i Socklot korsningen. En bit efter åkrarna på Ransvik mot Socklot finns det en 50 skylt.
Kan informera er som inte fattat varför det är en 50 skylt där så den är där av en orsak.
Vilket,åter igen , betyder att hastighetsbegränsningen är 50 !!

Jag uppskattar INTE er som ligger och nosar min CR-V i bakändan, på Ransvik rör sig mycket vilt så måste jag bromsa så vill jag INTE HA er inne i min bil.
Mina hundar färdas med mig i bilen och en av dem bak i . Det räcker.
Vi vill inte ha nospartiet av någons bil där också.

Majoriteten av yrkeschaufförerna visar också stor respekt för oss ryttare och de ska alla ha en stor eloge för det ,vilket man inte kan säga om vanliga bilisterna!

Hur kan det vara så svårt att visa respekt i trafiken.
Är ni försenade  så sorri nu bara då är det försent att stiga tidigt upp.
 
Till alla er som får fortkörningsböter; Rätt åt er! 
Finns ett enkelt sätt att slippa sånt...
KÖR SOM FOLK!




Over and Out!

And NO PEACE today.